Home hero arrow

Vind antwoorden op de meest gestelde vragen

Buitenlands geld online bestellen

Naar boven
  • Wat is de provisie voor het wisselen van buitenlands geld als ik online valuta bestel?

    Als u de valuta online bestelt profiteert u van onze online actie en betaalt u geen provisie. Dat is een besparing van maximaal € 7.50! De reguliere provisie voor het wisselen van buitenlandse valuta bedraagt 0.75% van het totaalbedrag met een minimum van € 3.95 en een maximum van € 7.50 (tenzij anders aangegeven in de vestiging). Bestel direct online

  • Krijg ik de wisselkoers die op de website wordt getoond als ik online buitenlands geld bestel?

    De op de besteldatum geldende online koers wordt aan u berekend, tenzij de wisselkoers in de vestiging op moment van afhalen voor u gunstiger is. Wij berekenen dan deze gunstigere koers.

  • Wat is de levertijd van online valuta bestellingen?

    Amerikaanse dollars en Engelse ponden kunt u al binnen 30 minuten na plaatsing van de bestelling afhalen. Voor de overige valuta geldt een levertijd van 2-4 werkdagen. Dit varieert per wisselkantoor. U kunt uw bestelling dan net voor vertrek afhalen bij onze vestiging. Deze service is van toepassing op alle valuta's.

  • Ik zie geen mogelijkheid om bepaalde valuta coupures aan te geven bij mijn online bestelling. Hoe kan ik dit alsnog aangeven?

    Op onze website hebben wij geen mogelijkheid om aan te geven welke coupures of kwaliteit u wilt bestellen. Indien dit wel wenselijk is raden wij u aan om na het plaatsen van de bestelling meteen telefonisch contact op te nemen met de vestiging waar u de valuta wilt ophalen. Klik hier voor de telefoonnummers en locaties.

  • Hoe kan ik betalen voor mijn valuta bestelling?

    Het is niet mogelijk om online te betalen voor uw bestelling. U betaalt pas voor de bestelde valuta als u de bestelling afhaalt bij de gekozen afhaallocatie. U kunt zowel contant als met pin betalen. Zorg wel dat u uw ordernummer en geldig legitimatiebewijs meebrengt. Heeft u voor meer dan € 2,500 aan valuta besteld? Wij raden u dan aan om de daglimiet van uw betaalpas te controleren. Mogelijk is het noodzakelijk dat u de daglimiet voor 1 dag moet verhogen bij uw bank.

  • Is er een mogelijkheid om een valuta te wisselen die niet opgenomen is in de online bestelservice?

    Van sommige valuta's kunnen wij niet altijd garanderen dat deze beschikbaar zijn en dat wij deze direct kunnen leveren. Vandaar dat wij deze valuta’s niet via de site aanbieden.

    Neem contact op met de Travelex vestiging van uw keuze om zien of uw gewenste valuta op voorraad is of om deze te laten bestellen (voor de locaties en telefoonnummers klik hier).

  • Het lukt niet om buitenlands geld online te bestellen. Wat kan ik doen?

    Vervelend als het niet lukt om geld te bestellen. Soms lukt het met bepaalde browsers of besturingssystemen niet om de bestelling te plaatsen. De reden hiervan is dan niet helemaal duidelijk, maar wij sturen deze klachten altijd weer door naar onze afdeling IT die er dan mee aan de slag gaat. Als u ons zou kunnen aangeven welk besturingssysteem (bijv. Windows 8) en welke browser u gebruikt (Outlook of een ander systeem) dan geven wij dit graag door.

  • Wat is het minimale en maximale bestelbedrag indien ik online valuta bestel?

    Het minimale bedrag aan buitenlands geld dat via onze online bestelservice kan worden besteld bedraagt €50 en maximaal €4,500. Dit bedrag is inclusief transactiekosten. Voor lagere of hogere bedragen kunt u direct bij één van onze vestigingen een bestelling plaatsen.

  • Hoe kan ik de status van mijn bestelling controleren?

    U wordt per email op de hoogte gehouden van de status van de bestelling.

  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?

    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.

  • Ik heb geen orderbevestiging ontvangen. Wat nu?

    Nadat u een bestelling heeft geplaatst krijgt u per e-mail een bestelbevestiging waarin alle gegevens nogmaals vermeld staan. Wanneer u geen bestelbevestiging heeft ontvangen dan kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice (020-3162095).

  • Ik gebruik een koersconverter op een andere site en daar is de koers veel beter. Hoe kan dat?

    U gebruikt dan een omrekenkoers. Elke financiële instelling in België gebruikt zijn eigen koersen voor het aan- en verkopen van bankpapier. De vaak op internet aangetroffen omrekenkoers, bijv. op wisselkoers.nl of valuta.nl, is de koers die banken en valutahandelaren onderling gebruiken om valuta te verhandelen. Deze koers, soms ook de middenkoers genoemd, wordt door banken en financiële instellingen vervolgens gebruikt om de bankpapierkoers, zowel aan- als verkoop, vast te stellen. Die koers kunt u vinden op onze website. Het is niet mogelijk bij welke financiële instelling dan ook om tegen een omrekenkoers bankpapier aan- of te verkopen.

  • Kan ik het bestelbedrag nog verhogen als ik de bestelling afhaal bij de vestiging?

    Dat is zeker mogelijk. Over het extra gewisselde bedrag profiteert u ook van onze beste Travelex wisselkoers actie.

  • Wat moet ik meenemen als ik de online bestelling afhaal in de vestiging?

    Neem alstublieft het bestelnummer en een geldig legitimatiebewijs (Paspoort, Europese identiteitskaart, Belgisch rijbewijs, Belgische verblijfskaart) mee als u de bestelling afhaalt.

Buitenlands geld algemeen

Naar boven
  • Kan ik overgebleven buitenlandse valuta inwisselen voor euro's bij een Travelex vestiging?

    Ja, het is mogelijk buitenlands geld (alleen bankbiljetten) in te wisselen voor euro's. Alleen valuta waarin Travelex handelt kan worden ingeleverd.

  • Waar vind ik actuele koersinformatie van buitenlands geld?

    Als u een bestelling plaatst ziet u direct de actuele koers. Tevens wordt de actuele koerslijst apart vermeld op onze website. De koers die op onze website getoond wordt kan afwijken van de koers zoals die van toepassing is in de vestigingen van Travelex.

  • Betaal ik extra provisie als ik meerdere buitenlandse valuta wissel?

    Nee, de provisie die wij in rekening brengen voor het wisselen van buitenlandse valuta zijn per transactie. U betaalt dus slechts eenmalig de provisie indien u meerdere valuta wisselt.

  • Kan ik bij Travelex een buitenlandse cheque inleveren?

    Het is bij Travelex helaas niet mogelijk om een buitenlandse cheque in te wisselen. Wij accepteren op dit moment alleen Travellers Cheques. Voor buitenlandse cheques en persoonlijke cheques kunt u zich wenden tot uw eigen bank.

  • Kan Travelex mij van dienst zijn met het inwisselen van Belgisch francs; zowel briefpapier als muntgeld?

    Helaas kunt u bij Travelex niet meer terecht met Belgisch francs. Deze guldens kunt u nog wel inwisselen bij De Belgisch Bank. Het gaat hierbij alleen om biljetten. De termijn voor het wisselen van munten is inmiddels verstreken.

  • Wisselen jullie ook (buitenlands) muntgeld?

    Het is helaas niet mogelijk om (buitenlands) muntgeld te wisselen.

  • Ik heb nog oude travellers cheques liggen. Kan ik die bij Travelex kwijt?

    Wij aanvaarden geen traveller cheques meer.

Western Union money transfer

Naar boven
  • Wat is een money transfer?

    U kunt in België bij iedere Travelex vestiging terecht om gemakkelijk wereldwijd contant geld te versturen en te ontvangen via een Western Union® money transfer. De ontvanger kan het geld contant bij Western Union agentschappen wereldwijd ophalen. Er is geen bankrekening of credit card nodig.

  • Wie gebruikt zoal de money transfer service van Western Union?

    Een ieder die snel geld moet verzenden of ontvangen; van mensen die vrienden of familie in het buitenland willen onderhouden tot reizigers die gestrand zijn in het buitenland. Een binnenlandse money transfer is ook mogelijk.

  • Wat zijn de transactiekosten van een Western Union money transfer?

    De transactiekosten zijn afhankelijk van het land waar het geld naar toe wordt verzonden en de grootte van het te verzenden bedrag. De medewerkers van Travelex vestiging of servicepunt kunnen u hierover verder informeren.

  • Wat is een MTCN nummer?

    Iedere Western Union money transfer wordt geregistreerd onder een uniek transactienummer; ook wel Money Transfer-controlenummer (MTCN) genoemd.

  • Zijn er beperkingen aan het gebruik van de money transfer service van Western Union?

    De Money Transfer-service van Western Union mag niet worden gebruikt voor directe of indirecte financiering van illegaal gokken op internet of voor enige andere illegale activiteit, inclusief, maar niet beperkt tot, het witwassen van geld, het ondersteunen van terroristische activiteiten, frauduleuze verkopen, bedelen of diefstal.

  • Biedt Western Union een zekerheidsstelling of enige vorm van bescherming?

    Western Union biedt geen zekerheidsstelling en heeft geen enkele beleidslijn die gericht is op 'aankoopbescherming'. Western Union is gespecialiseerd in het overmaken van geld van een verzender naar een ontvanger. We adviseren onze klanten geen geld over te maken aan partijen die ze niet kennen. Het is de verantwoordelijkheid van de zender om te weten naar wie het geld wordt overgemaakt. Wanneer een ontvanger zich identificeert met een geldig legitimatiebewijs wordt tot uitbetaling overgegaan.

  • Wat heb ik nodig om geld te verzenden en ontvangen?

    Klanten die geld in ontvangst komen nemen of willen versturen moeten een geldig legitimatiebewijs tonen en minimaal 18 jaar oud zijn. Voor elke money transfer is identificatie vereist. Voor het overmaken van geld via de Western Union Money Transfer-service vanuit een agentschap hebt u geen creditcard of bankrekening nodig.

  • Hoe verstuur ik geld via Western Union bij Travelex?

    1) Ga naar een Travelex vestiging of servicepunt bij u in de buurt
    2) Vertel de baliemedewerker dat u geld wilt overmaken met Western Union® money transfer, overhandig uw geldige legitimatiebewijs en alle benodigde informatie voor de transactie: uw naam, uw volledige adres, de naam van de ontvanger en het te verzenden bedrag.
    3) U ontvangt een verzendformulier met alle gegevens van uw transactie.
    4) Nadat u het formulier heeft gecontroleerd en getekend, geeft u het samen met het te verzenden bedrag en de kosten terug aan de baliemedewerker.
    5) U ontvangt een ontvangstbewijs met een Money Transfer Controlenummer (MTCN), inclusief de algemene voorwaarden.
    6) Informeer de ontvanger over de benodigde informatie om het geld op te halen. Geef aan de ontvanger het MTCN nummer en het te ontvangen bedrag door. Het geld is binnen enkele minuten* beschikbaar.
    * Het geld is over het algemeen binnen enkele minuten beschikbaar voor uitbetaling. Dit is afhankelijk van de algemene voorwaarden, waaronder de openingstijden van de lokale agenten en de verschillende tijdszones.

  • Hoe worden money transfers uitbetaald aan individuele ontvangers?

    In de meeste gevallen worden overboekingen in contanten uitbetaald. Sommige overboekingen echter, afhankelijk van het verzonden bedrag en de locatie, worden uitbetaald met een cheque of gedeeltelijk in contanten en gedeeltelijk als cheque. Mogelijk zijn andere restricties van toepassing.

Beltegoed

Naar boven
  • Kan ik bij de Travelex vestigingen prepaid opwaardeerkaarten van Belgische providers kopen?

    Ja, de prepaid opwaardeerkaarten van de meeste providers zijn verkrijgbaar bij onze vestigingen, waaronder: Lebara Mobile en Lyca Mobile. Het zou kunnen dat een enkele kleine provider niet is opgenomen in het assortiment. Het beltegoed is in verschillende waarden te verkrijgen.